Saturday, April 08, 2006

Ok, så jag ska alltså åka till vår stuga nästa helg. Åre liksom, fjällen n'shit. Jag har inte stått på en bräda på 3 år så det kan nog bli nice, och om vädret skulle visa sig dåligt får jag i alla fall mammas mat i några dagar. Det fina med att träffa sina föräldrar sällan är att man automatiskt blir "barn" när man väl gör det - jag får mat, liftkort, rena sängkläder. Jag ska åka till stugan med mamma och pappa, vara barn några dagar.
Jag fick även pengar till att köpa tågbiljett för jag är ett fattigt studentdrägg. 13 timmar tar det förresten från Göteborg - fatta, 13 timmar! Det är ett sovtåg och det finns bio. Jag gillar grejen, men innerst inne vet man ju att dom kommer visa en tokrolig komedi med Steve Martin i huvudrollen, så det där med bio är ju i praktiken skitsamma.
Hur som helst, jag skulle boka biljett. SJ har lite olika varianter när det gäller sovtåg och jag är inte bekant med några av dom sen förut. Mina aktuella alternativ var:

  1. Egen kupé. Den pimpigaste varianten, som ett eget rum på tåget. Frulle ingår tydligen också. Det löjliga är att det är just löjligt dyrt.
  2. Säng-2. Kupé med 2 sängar. Rätt dyrt, men ändå överkomligt.
  3. Säng-3. Kupé med 3 sängar. Lite billigare än alternativ 2.
  4. Bädd-6. Kupé med 6 sängar. Billigt för att vara en säng.

Alternativ 1 går bort direkt även fast det vore värt mycket att få frukost. Om man ska vara realistisk så består nog frukosten av en torr fralla och en yoggi dessutom - för 1500 vill man ju ha en french maid som serverar nystekt bacon och ägg. Egen kupé kommer med andra ord bara göra mig besviken.
Gällande min billigaste kandidat, bädd-6, så snackar vi alltså om rätt många sängar. Det här skulle vara schyst om jag tågluffade, men nu känns det inte ens som ett alternativ på grund av fenomenet barnfamiljer. 13 timmar i samma rum som ungar som ömsom gråter, ömsom springer (tills dom springer in i en kant, och börjar gråta igen), känns inte coolt. Jag vet att det är rätt liten risk att just det här inträffar, men vissa chanser är inte värda att ta.
Så matchen var alltså mellan säng-2 och säng-3, skillnaden var priset och mängden privacy. Här var det ett tajt val måste jag säga, men med hjälp av all min samlade cynism kom jag fram till säng-3... så nu tänker ni: "varför? säng-3 är ju billigare så det är ju sämre?!"
Lugn. Jag ska förklara... eftersom vi (ja, du, jag - alla) förutsätter att alla andra är yxmördare, eller i alla fall konstiga i huvudet, så tänkte jag att det måste vara bättre med 3 sängar än 2. Om, eller ska jag säga när-, jag hamnar i samma kupé som en skum typ så är det helt klart bättre om jag inte är ensam med honom/henne.
So that's it, det blir säng-3 till Åre nästa vecka. Hela grejen gör mig lite nervös, vad gör man egentligen när man ska sova i samma kupé som någon? Hälsar man? "Hej, Marcus, jag har överslafen"?

Det här med bio på tåget kanske inte är så tokigt ändå. Steve Martin håller sig i alla fall på rätt sida duken till skillnad från andra dårar. Dårar som du, jag - alla.

1 comment:

Anonymous said...

Haha... Vi ses i pisten motherfucker!!